Hoe haal je meer uit je attractieverhuur webwinkel?

Door Michael van Helden Tips

"Ik geloof niet in webwinkels, zeker niet voor de verhuur van mijn springkussens.", zei Gerard stellig, "Dat is leuk als je boeken verkoopt, maar voor verhuurbedrijven werkt het niet." Gerard was op het feestje van mijn zwager en we raakten aan de praat over ons werk. Gerard is al wat ouder en werkt al jaren op de voor hem vertrouwde manier. Toch was hij wel geïnteresseerd, omdat hij ook wel ziet dat de markt aan het veranderen is.

Hij heeft een website, maar ziet dat meer als een soort black-box. "Niet aankomen, nu komt er af en toe een aanvraag uit. Ik ben bang dat als ik iets verander, de aanvragen misschien stoppen. Don’t fix it, if it ain’t broken." Eigenlijk heeft hij geen idee hoe die aanvragen tot stand komen en wat hij kan doen om dat positief te beïnvloeden.

Ik vertelde hem over Milan. Milan is een klant van mij en verhuurt ook springkussens. Vorig jaar verdubbelde Milan zijn omzet, juist door slim gebruik te maken van het internet. Hoe mooi zou het zijn als je website structureel zorgt voor nieuwe klanten. De extra omzet die dit oplevert staat, via iDEAL, al op je rekening, voordat je überhaupt iets hebt uitgeleverd.

Milan ontvangt op die manier ook opdrachten wanneer hij niet werkt of de telefoon aanneemt. Hoe leuk is het dat hij regelmatig op de gekste tijden een (push) bericht op zijn iPhone krijgt dat hij weer een nieuwe opdracht mag gaan uitleveren. Door de slimme voorraadinstellingen ontvangt hij alleen maar opdrachten die hij ook echt waar kan maken.

Milan heeft zijn webwinkel met verhuursoftware geautomatiseerd en heeft daardoor tijd over om bezig te zijn met groei. Dat geeft hem een gevoel van controle.

Meisje op springkussen

Het is logisch dat Gerard niet gelooft in webwinkels voor verhuurbedrijven. Zijn huidige website levert hem amper iets op en ziet hij als een kostenpost. Als je succes wilt hebben met een verhuurshop moet je wel weten waar je op moet letten.

Sommige verhuurders proberen het met een webshop die bedoeld is voor de verkoop van producten. Dat werkt niet. Zo moet je webshop echt afgestemd zijn op verhuur. Denk alleen al aan borg, termijn prijsstaffels, voorraad, transportkosten (vier keer enkele rit) en verhuuropties. Om die reden kunnen verhuurbedrijven niet terecht bij standaard webshop oplossingen als Wordpress / WooCommerce of Magento.

En je moet een beetje feeling hebben met hoe klanten tegenwoordig met het internet om gaan. Nederlanders zijn behoorlijk verwend op het gebied van service, snelle levertijden en gebruikersvriendelijke webwinkels. Dat zijn ze gewend bij Bol.com en Coolblue.

Al met al komt er dus best wat bij kijken om het goed te doen.

Om die reden heeft Milan destijds voor Rentpro gekozen. Het is onze missie om verhuurbedrijven succesvol te maken op internet. We kijken verder dan alleen techniek en vormgeving.

Zo investeren we voor onze klanten in kennis op het gebied van Google, conversie, gebruikersvriendelijkheid, juridische zaken (je online bestelling moet wel rechtsgeldig zijn), online marketing en zelfs psychologie. Alles om er voor te zorgen dat je meer uit je webwinkel kunt halen.

Op die manier is bijvoorbeeld de Rentpro winkelwagen al vele malen verbeterd, zodat deze zorgt voor meer bestellingen, een hogere omzet, meer items per bestelling of kwalitatief beter op de klant afgestemde bestellingen.

Exacte en directe transportkostenberekening

Een simpel voorbeeld zijn de transportkosten. Het bleek dat hier nog wel eens onduidelijkheid bij klanten over ontstond. “Er staat wel een kilometerprijs, maar hoe berekenen jullie deze kilometerprijs?” Moet de klant de kilometerprijs vermenigvuldigen met één, twee of vier keer een enkele rit? En hoe worden de kilometers bepaald?

En als je kiest voor een vaste bezorgprijs voor een bepaalde regio, vraag je wellicht te veel of te weinig. Vraag je te veel, dan loop je de bestelling mis. Vraag je te weinig, dan kost het je geld.

Laat de exacte transportkosten gewoon direct in de winkelwagen zien. Een klant wil immers exact weten waar hij aan toe is. Wanneer deze klant een springkussen bezorgd wil hebben, vragen we aan de klant om zijn of haar postcode in te vullen. Vervolgens rekent de webwinkel razendsnel de exacte transportkosten uit en laat deze zien.

Milan heeft in onze beheeromgeving ingevuld dat hij 25 cent per kilometer rekent en dat er voor bezorgen (en retour halen) vier keer een enkele rit nodig is. De afstand tussen de ingevulde postcode en de postcode van het magazijn van Milan wordt uitgerekend en vermenigvuldigd met 4 maal 25 cent. Hierdoor ziet de klant in de winkelwagen direct wat zijn transportkosten zijn.

Het voordeel hiervan is dat je de bezoeker op je webwinkel direct laat zien wat de totale kosten zijn. Hiermee haal je een mogelijk onbewust bezwaar weg, waardoor je weer een potentieel afhaakmoment oplost. Dit soort optimalisaties zorgen er voor dat je structureel meer bestellingen overhoudt uit de bezoekers die op je webwinkel komen.

Voorbeeld verhuur winkelwagen
Voorbeeld verhuur winkelwagen

Relevante opties

Een ander voorbeeld is dat we per product relevante opties laten zien in de winkelwagen. Dus bij een springkussen laten we zien dat je er een kabelhaspel bij kunt huren. Of dat je begeleiding (verzorgen) bij het springkussen wilt afnemen.

Milan gaf tijdens de installatie van zijn webwinkel aan dat die kabelhaspel niet nodig was om er als optie bij te zetten en dat hij er tot dan toe ook eigenlijk nooit geld voor vroeg. "Als een klant vraagt om een kabelhaspel krijgt hij deze er gewoon bij. Dat is service van mijn kant."

Toch heb ik hem geadviseerd om een kabelhaspel als optie bij springkussens aan te bieden en er ook een klein bedrag voor te vragen. Op die manier laat je pro-actief in de winkelwagen aan je potentiele klant zien dat je er een kabelhaspel bij kunt huren. Dat is een passende optie en is op die manier een stuk advies. Je helpt je klant op dat moment al nadenken dat er stroom nodig is voor (de blower van) het springkussen.

Los van het feit dat het voor wat extra omzet zorgt, adviseer je je klant en zorgt het voor minder problemen / vragen tijdens het feestje zelf. Het kwam bij Milan nog wel eens voor dat iemand anders de springkussens in het magazijn uitleverde en niet pro-actief vroeg of een kabelhaspel nodig was. In een enkel geval moest er bij dat soort klanten nog wel eens achteraf in alle haast een kabelhaspel nageleverd worden, terwijl het feestje al bijna begonnen was.

Nu zie je dat Milan bij dit soort bottlenecks steeds vaker nadenkt hoe hij dit 'online kan oplossen'. Door je bestelproces steeds beter af te stemmen op je producten en doelgroep, wordt je verkoopkanaal structureel beter. Eenmalig ingeregeld kan het ook niet meer vergeten worden. Op die manier is je webwinkel je beste verkoper ooit.

Gebruik filmpjes en de juiste foto’s

Je webwinkel leent zich uitstekend om (Youtube) filmpjes toe te voegen. Hiermee kun je inspelen op de beleving. Laat bijvoorbeeld een geslaagd feest met mooi weer en met blije mensen zien die het naar hun zin hebben. Ook kun je denken aan een opzetinstructie van een springkussen. Laat zien hoe eenvoudig je zelf zo’n springkussen neerzet.

Hetzelfde geldt voor de (product)foto’s op je webwinkel. Laat de beleving ook terugkomen in je foto’s. Fotografeer ook echt je eigen producten. Gebruik geen gelikte foto’s van nieuwe producten van je leverancier. Dit geeft vertrouwen dat je klanten echt geleverd gaan krijgen wat ze bestellen. Lees ook mijn eerdere artikel met vijf tips voor meer verkopen met de juiste foto’s.

Gerard werd enthousiast van mijn verhaal. Zijn Rentpro verhuurwebwinkel komt dan ook binnenkort online.

Ik heb je een aantal praktische voorbeelden gegeven hoe jij meer uit je attractieverhuur webwinkel kunt halen. Voldoet jouw website hier al aan? Wij helpen je graag om succesvol te worden op internet.

Hoe kunnen we je helpen?

We kunnen je op verschillende manieren helpen:


Meer omzet op je verhuurwebsite.

Ontvang gratis het e-book
"17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.