5 tips: Meer verkopen met de juiste foto's

Door Michael van Helden Tips

Fotografie is vaak een ondergeschoven kindje bij veel verhuurwebwinkels en websites. De juiste foto's kunnen je helpen meer te verkopen. Het is dus de moeite nog wat extra aandacht te besteden aan de foto’s die jij gebruikt op je website of webwinkel. In dit artikel daarom 5 tips voor betere foto's.

1.    Passende sfeerbeelden
Een sfeerbeeld wordt vaak gebruikt om je website een mooie uitstraling te geven. Helaas gaat het hier te vaak fout, omdat veel foto’s helemaal geen duidelijke relatie met het betreffende bedrijf hebben. Als je een foto gebruikt mag deze uiteraard best sfeervol zijn, maar zorg ervoor dat de foto ook direct duidelijk maakt wat je verhuurt.

Gebruik je de verkeerde beelden, dan is de kans groot dat bezoekers al weer afhaken voordat ze überhaupt door hebben wat je verhuurt.
 
2.    Laat foto’s maken
Het is verleidelijk om stockfoto’s te gebruiken. Stockfoto’s zijn vaak erg betaalbaar en zien er goed uit. Helaas zien klanten het vaak als je stockfoto’s gebruikt en dat komt niet goed en betrouwbaar over. In plaats van de veel gebruikte stockfoto van een mooi model met een headset op (alsof ze bij jullie de telefoon op zou nemen) kun je beter een echte foto maken van degene die bij jouw bedrijf de telefoon beantwoord.

stock foto
Voorbeeld stockfoto

Zorg er bij voorkeur voor dat je medewerker bedrijfskleding aan heeft of dat er in de achtergrond iets herkenbaars te zien is. Dan is het voor bezoekers direct duidelijk dat dit om een echte medewerker van jouw bedrijf gaat.

Foto’s van jezelf en je personeel kun je sowieso leuk gebruiken op je website. Je maakt je site dan veel persoonlijker en daardoor is de kans op bestellingen hoger. Mensen communiceren nu eenmaal liever met andere mensen dan met een onpersoonlijke site. Bedrijven die dit goed door hebben zijn bijvoorbeeld drukwerkdeal.nl en coolblue.nl. In de verhuurbranche gebruikt bijvoorbeeld Happyrent.nl hetzelfde idee.

Bij productfoto’s kan de fotograaf ook rekening houden met consistentie. Het komt veel beter over als alle producten op een soortgelijke manier gepresenteerd worden.


3.    Gebruik mensen op je foto’s
Jouw producten zijn waarschijnlijk bedoeld om gebruikt te worden door mensen. Door die mensen die jouw producten gebruiken ook in beeld te zetten maak je duidelijk hoe jouw producten gebruikt worden. Kijkers kunnen zich dan inleven in de situatie en bepalen aan de hand van jouw foto ook of het een wenselijke situatie is.

Als concreet voorbeeld kun je bijvoorbeeld een verhuurder van tenten nemen. Als die alleen maar foto’s van lege tenten laat zien, dan straal je daarmee uit dat je tenten niet populair zijn. Staat een tent echter vol met feestende mensen, dan voelt het als kijker alsof jouw tent bij draagt aan een succesvol feest.

Dat dit echt werkt kun je bij jezelf nagaan. Als jij ’s avonds door een straat loopt en moet besluiten waar je gaat eten, kies je dan vaker het eettentje waar al wat mensen gezellig aan het eten zijn of kies jij voor het eettentje waar nog niemand zit?

In marketing termen noemen we dat social proof. De mensen op dat terras vertellen jou onbewust dat het daar goed is.

Eigen foto Rentpro
Eigen foto in kantoorruimte Rentpro

4.   Let op de kijkrichting
Bij het bekijken van een foto van een persoon kijk je automatisch naar de ogen van degene die op de foto staat. Als de persoon in de foto een bepaalde richting op kijkt, dan zal jouw blik die richting volgen. Dit kun je op een positieve manier gebruiken door te zorgen dat de persoon op de foto kijkt naar de plek waar jij graag wilt dat je bezoekers naar kijken. Bijvoorbeeld naar de ‘plaats in winkelwagen’ knop of naar je aanbieding.

Het kan ook negatief uitpakken. Zo kan iemand die je recht aankijkt op een foto er voor zorgen dat de bezoeker van je site zich ongemakkelijk en bekeken voelt. Probeer dit dus te voorkomen in je foto’s.

Het gaat overigens niet alleen om de kijkrichting; het helpt als het hele lichaam van het model op de foto in de juiste richting gedraaid is. Je kunt de kijkrichting in de foto ook bepalen door te werken met lijnen. Je bezoeker zal de lijn in je foto volgen; die kun je dus in de richting van jouw doel leiden.

5.    Gebruik echte producten
Zorg ervoor dat de producten die je laat zien op je site overeenkomen met de producten die je levert aan je klant. Het is natuurlijk heel vervelend als je als klant bijvoorbeeld een specifiek stoel besteld (omdat ie hem zo mooi vindt), maar dat er uiteindelijk een andere stoel geleverd wordt. Voorkom hier onenigheid over en toon de juiste producten.

Laat ook geen gloednieuw product zien (een foto van de fabrikant) op je site als wat je verhuurt al een paar jaar oud is en er echt minder uitziet. Het is slimmer om de verwachting van je klant positief te overtreffen dan negatief. Fotografeer liever jouw versie van het product in de huidige staat. Laat dit zien door bijvoorbeeld je logo of iets anders herkenbaar op de foto mee te nemen. Dat vergroot je betrouwbaarheid.

Sowieso is het tonen van producten erg belangrijk voor de verkoop. Zorg dus voor hoge kwaliteit foto’s met voldoende resolutie. Als je site ingericht is op wat kleinere foto’s dan kun je met behulp van een ‘lightbox’-pop-up zorgen voor een grotere variant zodra de bezoeker op de foto klikt. Een alternatief is het opzetten van een zoomfunctie, zodat je bezoekers details uit een foto kan vergroten voor een duidelijker beeld.

Pivadaverhuur.nl laat hier duidelijk zien welke aanhanger je mag verwachten.

Eigen foto Rentpro
Eigen foto in kantoorruimte Rentpro

Bonustip: video
Foto’s zijn belangrijk, maar kijk ook eens of je wellicht video’s kunt toevoegen aan je website. Met een videootje maak je ook razendsnel duidelijk wat je met je product kan en waar het geschikt voor is.

Een video maken hoeft niet moeilijk of duur te zijn. Start eens met de camera in je smartphone en neem een video op waarin jij verteld over het product dat je levert. Uiteraard laat je het betreffende product in de video van alle kanten zien. De video upload je (kan meestal direct vanuit je smartphone) naar Youtube waarna je het eenvoudig kunt vertonen op je eigen site.

Denk naast een video over het gebruik van je product ook over een video over bijvoorbeeld de installatie of het opzetten van je product. Deze duidelijkheid geeft vooraf vertrouwen en voorkomt bij bestaande klanten vragen.

Happyrent.nl laat bij een specifiek springkussen door middel van twee filmpjes een sfeerimpressie en een opzetinstructie zien.

Aan de slag
Hoe zijn de foto’s op jouw site? Ga vandaag nog aan de slag om je foto’s te verbeteren zodat ook jij meer omzet uit je website kunt halen.

Hoe kunnen we je helpen?

We kunnen je op verschillende manieren helpen:


Meer omzet op je verhuurwebsite.

Ontvang gratis het e-book
"17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.