Een succesvolle verhuurwebsite opzetten

Door Michael van Helden Tips

Na het afgelopen jaar veelvuldig contact gehad te hebben met uiteenlopende verhuurbedrijven kan ik concluderen dat de verhuurmarkt - in grote lijnen - een conservatieve markt is. Daar is niets mis mee. Het biedt juist kansen voor jonge of innovatieve ondernemers die graag onderscheidend willen zijn.

Andere branches

Gezien de online ontwikkelingen is het allereerst raadzaam om te kijken naar andere branches. Zo is ruim 10 jaar geleden de markt voor boekenverkoop verschoven van traditionele boekwinkels (offline) naar online verkoop. Hierbij wordt vaak aangegeven dat een boek verkopen ook vrij rechttoe rechtaan is, en dat dat natuurlijk gemakkelijk via een webwinkel kan. In 2012 werd er online in Nederland 620 miljoen euro uitgegeven aan boeken, CD’s en DVD’s.
(bron: thuiswinkel.org)

In die tijd dacht men niet dat kleding snel via Internet verkocht zou gaan worden. Je wilt kleding namelijk eerst passen, voelen en zien, was de gedachte toen. Ondertussen zien we dat die vlieger niet meer op gaat. In 2012 werd via internet alleen al in Nederland 730 miljoen euro omgezet in de kledingbranche. De kledingbranche liet de sterkste stijging zien. (bron: thuiswinkel.org)

webwinkels-omzet-per-marktsector.jpg

Kledingbedrijven die vroeg gestart zijn met het opzetten en optimaliseren van het online verkoop kanaal plukken nu optimaal de vruchten van deze groei. Wij zien nu in de verhuurbranche dezelfde tekenen en kansen die een paar jaar geleden ontstonden in de kledingbranche ontstaan. 

Ons advies voor bedrijven in de verhuurbranche is om nu het moment te pakken en de online kansen die er liggen te benutten. Het voordeel is dat veel van je concurrenten dit (nog) niet optimaal doen.

 

Aanpak succesvolle verhuur website

Hoe kun je dit het beste aanpakken? Allereerst is het advies om op zoek te gaan naar een partij die denkt vanuit de online klant. Dit is een groot verschil ten opzichte van partijen die bijvoorbeeld alleen sterk zijn in back-office automatisering en daar een website (of webshop) aan vast plakken. Deze partijen denken vanuit de techniek of vanuit het beheeraspect. Je krijgt dan een technische georiënteerde oplossing, terwijl je eigenlijk een marketing en sales oplossing nodig hebt. 

We zien in de verhuurwereld veel websites die technisch correct werken, maar waarbij de klant totaal niet centraal staat. De website lijkt opgezet met het idee om de bestaande back-office software (en database) zo gemakkelijk mogelijk om te zetten naar een digitale folder. Het lijkt er op dat de websites ‘af zijn’, als de productgroepen of producten op internet staan. 

Naar ons idee begint het dan pas. Hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je klant (website bezoeker) deze producten zo gemakkelijk mogelijk kan vinden? Wat wil deze bezoeker lezen en zien over dit product? Welke vragen moeten beantwoord worden en hoe kun je deze bezoeker het vertrouwen geven dat je ook daadwerkelijk zijn probleem gaat oplossen (door bijvoorbeeld producten te leveren).

En niet onbelangrijk: Hoe ga je er voor zorgen dat je de bezoeker verleidt om de volgende stap in je website proces te doorlopen. Denk aan een offerte aanvraag, bellen, een contactformulier invullen of een online bestelling plaatsen.

conversie-optimalisatie-big.jpg


Persoonlijk advies

Vervolgens is het interessant om te kijken hoe je een stuk van het (telefonische) advies stuk op je website kunt inbouwen. Normaal gesproken gebeurt dit vaak telefonisch. En zeg eens eerlijk: Wordt bij jullie verhuurbedrijf ALTIJD de telefoon opgenomen? Als je dat een keer niet doet, kun je zo maar een order verliezen. Zorg dus als backup (en buiten kantooruren) voor een extra verkoopkanaal via internet.

Denkend vanuit de klant is het belangrijk om een klant zoveel mogelijk relevante informatie (en producten) te bieden. Stel dat een klant een bepaald springkussen wil huren, zorg er dan voor dat alle relevante informatie op die productpagina staat. Van commerciële omschrijving van het product, goede foto’s (en zelfs video) tot verhuurprijzen, transportmogelijkheden en bijbehorende kosten tot aan mogelijke opties. Elke keer als een klant je belt met een vraag, stel je jezelf de vraag of deze informatie niet op je (product)pagina vermeld staat. Is dat niet het geval, dan zet je dat er alsnog bij.

Ook de positie, grootte, kleur en tekstuele invulling van de winkelwagen button zijn van belang, net als de geruststellende en activerende teksten er om heen (dicht bij de bestelknop) om je bezoeker dat laatste zetje te geven. Dit werkt ook als je geen online bestellingen ontvangt, maar werkt op basis van bijvoorbeeld offerte aanvragen.

De kunst van het verleiden

De opties en combinatiedeals zijn erg belangrijk. Hier kun je extra omzet mee genereren. Zorg er dus voor dat deze zowel op de productpagina als in de winkelwagen prominent onder de aandacht gebracht worden. Zorg ook voor de juiste actieve tekstuele benadering. Het de kunst om door middel van een combinatie van verschillende strategieën je bezoeker te verleiden. Hierbij kun je gebruik maken van de 6 psychologische en marketing principes van Robert Cialdini.

dont-make-me-think.jpg cialdini.jpg

Gebruikersvriendelijkheid

Neem zoveel mogelijk drempels weg. Zorg ervoor dat een bezoeker zonder na te denken kan vinden wat hij zoekt. Dit vergt soms dat je op een andere manier naar je website moet kijken. Gebruik hiervoor usability technieken die bijvoorbeeld beschreven staan in het boek Don't make me think van Steve Krug.

Laat zien dat je kunt leveren

Het is goed mogelijk om aan je bezoekers aan te geven of je de gewenste producten kunt leveren of niet. In tegenstelling wat veel gedacht wordt, hoeft er – zeker in de verhuurbranche – helemaal geen koppeling gelegd te worden met een product voorraad en planning systeem. Veel verhuurbedrijven werken niet zwart / wit op basis van hun eigen voorraad. Zo wordt er ook vaak ingehuurd bij collega verhuurbedrijven of worden er soms zelfs alsnog producten aangekocht.

Wanneer je systeem hier rekening mee houdt, kun je je bezoeker aan de voorkant (bijvoorbeeld in de winkelwagen) direct online bevestigen dat jij de gewenste producten op de gewenste leverdag kunt leveren. Deze (visuele) bevestiging geeft de klant extra vertrouwen.

Kun je niet leveren (bijvoorbeeld een groot aantal producten op korte termijn), zorg dan voor een klantvriendelijke melding. In plaats van een rood kruis (Niet leverbaar!), meld je keurig dat de gewenste producten in die aantallen voor die dag niet via de website besteld kunnen worden.

Nog belangrijker is dat je bij deze melding direct een alternatief laat zien, dat met 1 muisknop in de winkelwagen is geplaatst (als vervanger). Deze alternatieven zijn via de beheeromgeving gemakkelijk te koppelen door gebruik te maken van slimme tools. Is een alternatief niet mogelijk of niet bekend in het systeem, laat dan minimaal, op de juiste locatie op de pagina, het telefoonnummer (of andere contactmogelijkheid) zien. Het idee hierachter is dat je de klant nooit dood laat lopen in het proces. Dat kost je omzet.

Google optimalisatie

Uiteraard dient je website geoptimaliseerd te zijn voor Google. Juist omdat er in de verhuurbranche bij veel partijen onvoldoende focus ligt bij dit onderdeel is hier veel winst te behalen. Het mooiste is het  als je beheeromgeving je hierbij actief ondersteunt. Zie hieronder een voorbeeld:

Screenshot Google tool

Testen en meten

Om bovenstaande optimalisaties goed door te voeren is het raadzaam om te meten en te testen. Zorg bij de start van een project (als er al een website draait) voor een nulmeting. Waar kun je van uit gaan? Formuleer heldere doelstellingen. Vanaf dat startpunt kun je er naartoe werken om de doelstellingen te gaan behalen. Als er nieuwe optimalisaties bedacht zijn, kun je deze het beste testen en vergelijken met de uitgangspositie. Wanneer blijkt dat de optimalisaties ook daadwerkelijk (significant) beter zijn, plaats je deze definitief live.

Om dagelijks sturing aan je online verkoopkanaal te kunnen geven is het raadzaam om op het dashboard van je beheeromgeving diverse KPIs in te stellen.

De Rentpro verhuur website oplossingen zijn met bovenstaande uitgangspunten opgezet.

Hoe kunnen we je helpen?

We kunnen je op verschillende manieren helpen:


Meer omzet op je verhuurwebsite.

Ontvang gratis het e-book
"17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.