Het stappenplan voor je nieuwe verhuurwebwinkel

tag icon Door Michael van Helden tag icon 15 mei tag icon Tips

Ik krijg regelmatig de vraag van potentiele klanten hoe het proces eruitziet, nadat ze ons de opdracht hebben gegeven. In dit artikel ga ik daar op in.

Allereerst bedanken we je voor de opdracht en het vertrouwen dat jullie in ons stellen.

Basisinstallatie

Onze eerste actie is het installeren van een schone installatie voor jouw verhuurwebwinkel. Zelf hoef je hier niets voor te doen. Terwijl jij thuis of op kantoor jouw dagelijkse werk doet met een lekker kopje warme koffie in je hand gaan wij aan de slag met het opzetten van een database en het installeren van onze software op jouw speciale gedeelte op onze server.

Dit werk staat ook nog helemaal los van je huidige website. Daar blijven wij van af en je klanten kunnen je site gewoon normaal bezoeken. Zij merken nog helemaal niets van de mooie vernieuwingen die eraan zitten te komen.

Eerste blik

De basisinstallatie is binnen een week voltooid. Je ontvangt van ons een tijdelijk webadres waarop jij jouw nieuwe site al kunt bezoeken. We snappen dat je handen jeuken om aan de slag te gaan met je nieuwe site. Goed nieuws, dat kun je ook al direct doen!

We geven je toegang tot de beheeromgeving van je verhuurwebwinkel. Hier kun je rustig een kijkje nemen of al gelijk starten met het vullen van je verhuurwebwinkel. Voeg categorieën, producten, foto’s, pagina’s en nog veel meer toe. Je site krijgt nu echt body.

We maken je wegwijs

Veel van onze klanten weten zelf al de weg te vinden in onze software en gaan direct aan de slag zonder dat we ze uitleg gegeven hebben. Dat hoeft natuurlijk niet. Brigit spreekt graag met je af om je telefonisch op weg te helpen.


werkplek Brigit

Brigit

Ze laat je zien hoe je aan de slag kunt gaan, waar je wat in vult en beantwoord graag alle vragen die je nog hebt. Ook geeft ze je praktische tips die je helpen snel resultaat te krijgen. Als je het prettiger vindt om bij ons op kantoor langs te komen voor deze uitleg ben je uiteraard ook van harte welkom.

Ook na deze kennismakingsessie ben je vrij ons te bellen als je vragen hebt of ergens niet uit komt. We zijn beschikbaar om je te helpen. In de praktijk merken we dat hier weinig gebruik van gemaakt wordt, want het systeem spreekt voor zichzelf.

Indien mogelijk helpen we je ook met het inladen van je huidige productgegevens uit je oude pakket. Handig, want dat kan je veel werk besparen.

Een mooi sausje

Terwijl jij alvast aan de slag gaat met de invoer, starten wij het vormgevingsproces. Afhankelijk van de keuze die je hebt gemaakt gaat het om het inregelen van template vormgeving of we nemen je aan de hand voor jouw eigen unieke maatwerk vormgeving.

Onze vormgever Boris neemt dan contact met je op om jouw wensen af te stemmen. Hij gaat dan aan de slag en zorgt ervoor dat jouw verhuurwebwinkel er nog beter uit komt te zien dan jij voor ogen had.

Boris zorgt voor een mobile responsive website. Dit betekent dat je website goed zichtbaar is op desktops, laptops, tablets en smartphones. We zien in onze statistieken dat steeds meer bezoekers onze sites via een smartphone bekijken. Ook het aantal transacties via een smartphone nemen toe.

Daarnaast heeft Boris verstand van conversie. Zijn designs stralen vertrouwen uit en verleiden je bezoekers om een volgende stap (in je bestelproces) te zetten.


Boris

Telefonische evaluatie en advies

Nadat je een begin gemaakt hebt met de invoer van je gegevens plannen we een telefonische evaluatie in. Dit advies gaat niet over hoe het systeem werkt, maar over hoe je je gegevens hebt ingevoerd. Dit gesprek heeft Brigit, Boris of Michael met je.

We kijken met de ogen van een gebruiker en adviseren je over wat je nog kunt veranderen om beter in de zoekresultaten van Google te komen, duidelijker te zijn (zodat je bezoekers je beter begrijpen), meer vertrouwen te geven en je klanten meer te verleiden. De laatste twee onderdelen uit ons advies gaan over het verhogen van je conversie: Hoe haal je meer omzet uit je webshop.

Andere punten waar we naar kijken zijn copywriting, consistentie, je borg, transportkosten, alternatieve producten, productsets en cross-sell en up-sell mogelijkheden. Alles om er voor te zorgen dat je meer succes hebt met je verhuurwebshop. We zijn dus meer dan alleen een ‘techniek’ partner. We zien wat werkt en wat niet werkt bij de huidige verhuur webshops en laten onze klanten van deze lessen meeprofiteren.

iDEAL toevoegen

Wanneer je dit wenst voegen we iDEAL toe aan je verhuur webshop. Hiervoor is een koppeling met een betaling provider nodig.

We helpen je met de aanvraag. Wanneer je ons de juiste beveiligingskeys doorstuurt zorgen wij dat de betalingen van je Rentpro shop op je eigen account binnen komen. IDEAL is overigens niet verplicht. We hebben ook klanten die wel online bestellingen willen accepteren, maar nog wel op factuur (of betaling via pin/contant op locatie) willen leveren.

Naast iDEAL kun je ook andere online betaalmethode toevoegen. Denk aan Paypal, Credit cards, Sofort banking (Duitsland) of MrCash Bancontact (Belgie).

Maatwerk?

Mogelijk heb je nog wat specifieke aanpassingen (maatwerk) gevraagd. Dat is in de basis niet nodig, want het pakket is al super uitgebreid.

Een voorbeeld van een speciale maatwerk wens is om te koppelen met een boekhoudpakket waar we nog niet eerder mee gekoppeld hebben. Er zijn zo’n 80 boekhoudpakketten in Nederland! Dat maatwerk pakken we dan in deze fase op. Voor maatwerk heb je contact met Brigit, Maarten, Ferdi, Lars of een van onze andere ontwikkelaars.

Development Room

Development team Rentpro

Rentpro beheer App en extra gebruikers

We zorgen dat je toegang krijgt tot je eigen iOS of Android beheer app. Ook zorgen we dat eventuele collega's met een eigen account in kunnen loggen op de Rentpro beheeromgeving of beheer app.

Handig om orders in te zien, een push bericht te ontvangen bij nieuwe bestellingen of om een handtekening voor ontvangst door de klant te laten zetten bij levering.

Wegwijs met het systeem

We vragen je voordat we live gaan om jezelf voldoende eigen te maken met het pakket. Plaats dus zelf even een testbestelling (met iDEAL betaling), pas een order aan, plan een transport in, bekijk de voorraad-, pakbon- en planningoverzichten. Voer een offerte in, controleer de PDF facturen en loop de Rentpro app nog even na. Bij vragen zijn we voor je beschikbaar.

Checklists voor livegang

Wanneer je aangeeft dat alles goed is ingevuld en dat je live kunt, dan loopt Brigit je invoer nog even door aan de hand van onze checklists.

Denk aan hierbij aan:
De Google checklist (bijvoorbeeld: heb je al je huidige webpagina’s via een 301 redirect doorgestuurd, zodat je je huidige Google posities niet verliest),
de content checklist (bijvoorbeeld: hebben al je productcategorieën ook een actief product online staan. Dit gaat nog wel eens mis.)
en de techniek checklist (bijvoorbeeld: Staat je mail record goed in de DNS, zodat onze server gemachtigd is om namens je domeinnaam emails te versturen.)

Dit zijn geen sexy punten en erg technisch, maar dat wil je wel goed geregeld hebben. Dat nemen we voor je uit handen.

GO GO GO

Als dit allemaal in orde is en jij geeft je final go, dan plannen we een live datum in. We passen de DNS records van je domeinnaam aan, zodat je bezoekers van je oude website via je eigen domeinnaam uitkomen op je nieuwe Rentpro webshop. Ook voegen we een SSL certificaat toe, zodat je website over een beveiligde verbinding bezocht kan worden (het welbekende groene slotje in je browser). Na deze stappen voeren we onze laatste tests uit.

Vanaf dat moment ben je live en kun je verhuur orders via je Rentpro webshop ontvangen. En je verhuuractiviteiten vanuit de cloud met onze verhuursoftware beheren.

Er zijn ook klanten die hun huidige website willen blijven houden en er een verhuur webshop naast willen draaien. Dat kan natuurlijk ook. Dan wordt de nieuwe website op de live datum openbaar beschikbaar en helpen we, indien nodig, met de links van de bestaande website naar de Rentpro webshop en terug.

Follow-up

Een maand na je livegang nemen we contact op om te kijken of alles naar wens verloopt en of er nog vragen zijn. Meestal hebben we in de tussentijd al even contact gehad om de laatste puntjes op de i te zetten, maar dit is een goed evaluatie moment.

Updates, support of advies

Periodiek na je livegang hebben we contact over updates en zijn we beschikbaar voor support of advies vragen. We denken graag mee.


E-book

Meer omzet op je verhuurwebsite.

Ontvang gratis het e-book "17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.