Slimme tools voor een succesvolle verhuur webshop

Door Michael van Helden Tips

Om een succesvolle webshop te exploiteren, is het raadzaam om verder te kijken dan alleen techniek en vormgeving. Dit artikel gaat in op de diverse onderdelen die van belang zijn voor een goede exploitatie hiervan.

Concrete doelstellingen

Het is belangrijk om vooraf concrete doelstellingen te bepalen en deze op papier te zetten. Wat wil je bereiken met je website? Wil je alleen een digitaal visitekaartje, zodat potentiële klanten je bedrijf kunnen vinden en een idee krijgen van de mogelijkheden? Of wil je een complete webshop starten, die als extra verkoopkanaal kan fungeren, nieuwe klanten oplevert, zorgt voor additionele omzet en tijd bespaart bij het afhandelen van bestellingen?

workflow

Krachtig framework

Maak de juiste keuze op het gebied van techniek. Dat doe je eenmaal vooraf. Achteraf is het lastiger om te wisselen naar een ander platform. Het is van belang dat de basis van je framework krachtig en modulair is, zodat je gemakkelijk kunt uitbreiden met nieuwe functionaliteiten. Zorg dat het platform schaalbaar is. Hierdoor kun je bij een boost aan extra bezoekers je hosting gemakkelijk upgraden naar een krachtiger pakket. Let ook op de veiligheid, zodat hackers je bedrijfs- en klantgegevens niet kunnen achterhalen.

Snelle website

Ook is het van belang om te zorgen voor een snelle website. Dit is tegenwoordig een ranking factor binnen Google, wat betekent dat de positie in de zoekresultaten van je website afhankelijk is van de snelheid van je website. Los van Google is een snelle website natuurlijk ook gebruiksvriendelijker en toegankelijker voor bezoekers. Een snelle website creëer je door middel van een goede hostingomgeving, maar ook door het gebruik van een efficiënt opgebouwd platform, zodat de hostingomgeving zo min mogelijk overheadcode hoeft af te handelen.

snelheid

Effectieve vormgeving

Zorg voor een vormgeving die past bij je bedrijf en je productassortiment. Laat deze zoveel mogelijk aansluiten bij je andere uitingen, zoals visitekaartjes, producten en de corporate identity van je bedrijf.

Natuurlijk wil je dat de vormgeving mooi is. Toch is het soms handiger om te kiezen voor een effectieve vormgeving in tegenstelling tot een mooie vormgeving op basis van je persoonlijke smaak. Er is veel onderzoek verricht naar elementen op een website die zorgen voor een hogere effectiviteit. Denk hierbij aan meer doorkliks van een productpagina naar een winkelwagen.

Usability

Vormgeving en usablity gaan hand in hand. De usability of gebruikersvriendelijkheid van een website zorgt er voor dat het voor bezoekers volstrekt helder is wat de mogelijkheden zijn van een webpagina en wat zij kunnen verwachten als zij op een specifieke knop of link drukken. Onderschat dit onderdeel niet. Dit bepaalt mede of een bezoeker binnen twee seconde afhaakt of verder kijkt op je website.

Maak gebruik van de kennis die over dit onderwerp beschikbaar is en zorg ervoor dat je vormgeving effectief bijdraagt aan de eerder bepaalde doelstellingen.

Tekst en beeld

Als het framework staat op basis van de juiste techniek en vormgeving is het zaak om de inhoud (content) van je website te gaan vullen. Maak gebruik van professionele foto’s die aansluiten bij de uitstraling van je bedrijf. Gebruik bij voorkeur eigen fotomateriaal in plaats van stockfoto’s. Hiermee bied je een eerlijk kijkje in de keuken van je bedrijf.

Besteed ook voldoende aandacht aan de teksten op je webshop, bijvoorbeeld de informatie over de klantenservice. Communiceer duidelijk wat klanten mogen verwachten qua levertijd, betaalmogelijkheden, klachten, bijbehorende service en kosten.

Geef extra aandacht aan de teksten en aan het bijbehorend beeldmateriaal op de pagina’s voorafgaand aan de uiteindelijke online transactie. Zorg ervoor dat deze betrouwbaarheid en consistentie uitstralen en 'verleiden'.

Google-optimalisatie

De webshop dient geoptimaliseerd te zijn voor Google. Hierbij is de combinatie tussen techniek en inhoud van belang. De techniek van bijvoorbeeld het bijbehorend CMS bied je de mogelijkheid om technisch gezien op de juiste plaatsen in de code de juiste inhoud te plaatsen.

Zo is het handig als je als beheerder, bijvoorbeeld bij het invoeren van een product op de webshop, zelf de mogelijkheid hebt om de titel van de (product)pagina en de paginaomschrijving voor Google op te geven. De techniek zorgt er dan voor dat je dit op een gemakkelijke en logische plaats kunt invoeren en dat die tekst op de juiste plaats in de HTML-code voor Google getoond wordt. Het is nu aan jou om er voor te zorgen dat unieke, verleidende en commerciële teksten met de juiste keywords geplaatst worden.

Dankzij een beetje hulp, advies en logisch nadenken is de webshop inhoudelijk veel sterker. Een goede vindbaarheid zorgt bovendien voor extra relevante bezoekers,

conversie optimalisatie

Conversieoptimalisatie

Conversieoptimalisatie hangt samen met zowel de vormgeving, de gebruikersvriendelijkheid als met de teksten van de webshop. Bij conversieoptimalisatie zorg je er bijvoorbeeld voor dat je het gemiddeld aantal bezoekers dat een bestelling plaatst op je webshop laat stijgen ten opzichte van het gemiddeld aantal webshopbezoekers dat je in diezelfde periode hebt gehad. Een conversie van 1% geeft dus aan dat gemiddeld elke 100 bezoekers zorgen voor 1 bestelling.

Als je er nu voor kunt zorgen dat je webshop effectiever wordt en dat je dat percentage kunt laten stijgen van 1% naar 2%, dan zorgt hetzelfde marketingbudget dat je stopt in Google Adwords, Facebook en magazine-advertenties voor twee keer zoveel bestellingen.

Ook op het gebied van conversie-optimalisatie is veel onderzoek gedaan. Zorg voor een gebruikersvriendelijke oplossing die effectief verleidt, vertrouwen uitstraalt en aanzet tot verkopen. Het zit hem vaak in de optelsom van een flink aantal details. Zo kunnen de positie, de kleur (contrast t.o.v. de website), de grootte en de inhoud (bestel, huren, plaats in winkelwagen) van een bestelknop een grote invloed hebben op de doorklikconversie van een productpagina naar de winkelwagen. Zorg ook voor goede meetgegevens als je hiermee aan de slag gaat. Het is verstandig om te kiezen voor een framework dat al uitgebreid geoptimaliseerd is voor conversie.

Online marketingstrategie

Integreer je marketingstrategie in je website. Voer je online marketingstrategie en je bijbehorende uitingen consequent door op de (landing) websitepagina’s.

Als je gebruik maakt van een actie op Google Adwords, Twitter of Facebook, zorg er dan voor dat de pagina’s waar je de bezoekers op je webshop naartoe stuurt, overeenkomen met de uiting, de belofte en de actie vanuit die campagne. Hoe consistenter je deze actie maakt, des te effectiever deze zal zijn. Voorkom dus links die alleen naar je standaard homepage gestuurd worden.

workflow

Optimale workflow

Naast een goede webshop voor je bezoekers, kun je de beheeromgeving ook uitgebreid optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan het optimaliseren van je workflow om bestellingen af te handelen.

Zijn je huidige acties slimmer te maken? Naast het automatisch versturen van de orderbevestiging per mail, kun je ook andere mails automatiseren richting een klant, zoals een ontvangst-iDEAL-betaling, een (herhaalde) bevestiging van het leveren van de bestelling een dag van tevoren of een mogelijkheid bieden voor het verlengen van een verhuurorder twee dagen voor het aflopen van de verhuurperiode.

Offline handelingen

Wellicht zijn er offline handelingen te automatiseren, waardoor je tijd kunt besparen. Een voorbeeld is het automatisch inplannen van webbestellingen in je voorraadsysteem. Ook kun je denken aan een offertemodule die werkt vanuit je geïntegreerde beheeromgeving. Omdat prospects, klanten en producten met prijsinformatie en voorraad beschikbaar zijn, is in een handomdraai een (op maat gemaakte) offerte samen te stellen die je vanuit het systeem als pdf kunt mailen. Als je dan ook nog zorgt dat die digitale offerte een link bevat waarmee de (op maat gemaakte) offerte online in de winkelwagen is te plaatsen en met iDEAL betaald kan worden, bespaar je tijd en bied je gemak aan je klant.

Het doel is om met slimme tools een betere kwaliteit te leveren. Een verhoogde kwaliteit die een kosten- en/of tijdbesparing oplevert, de omzet verhoogt en de klantloyaliteit vergroot.

afterservice

Afterservice en -sales

Wanneer je (online) orders ontvangen hebt, kun je het systeem gebruiken om een goede klantenservice te bieden. Een simpel voorbeeld is dat de geïntegreerde database erg interessante informatie over je klanten en je orders biedt. Hieruit zijn mogelijk een aantal klanten te identificeren die eenmaal per jaar een soortgelijke bestelling plaatsen voor een bepaald evenement. Je zou er voor kunnen kiezen om deze klanten op het juiste moment (bijvoorbeeld ruim een maand van tevoren) geautomatiseerd (of met de hand opgesteld op basis van een reminder uit het systeem) een speciale aanbieding te doen. Dit hoeft niet om korting te gaan. Het kan ook zijn dat de aandacht die je deze klant op het juiste moment geeft voldoende is. De aanbieding kan betrekking hebben op een leermoment van de laatste order, zoals: ‘Dit jaar zorgen we er voor dat er voldoende extra kabel haspels worden meegeleverd’.

Hierbij is het doel om een goede klantenservice te bieden en zodoende loyale terugkerende klanten te verkrijgen.

De verhuurwebsiteoplossingen van Rentpro zijn op basis van bovenstaande uitgangspunten gecreëerd. Rentpro denkt graag met u mee over de vraag welke slimme oplossingen voor jouw verhuurbedrijf ingezet kunnen worden.

Hoe kunnen we je helpen?

We kunnen je op verschillende manieren helpen:


Meer omzet op je verhuurwebsite.

Ontvang gratis het e-book
"17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.