Halveer je gemiddelde betalingstermijn met online betalingen

tag icon Door Michael van Helden tag icon 7 mrt tag icon Tips

Waarom zou je als verhuurbedrijf zo’n 60 dagen op je geld wachten, terwijl de dienst al lang geleverd is?

Zou het niet mooi zijn als je er voor kunt zorgen dat een groot gedeelte van je omzet vooraf betaald wordt? Naast een betere gemiddelde betalingstermijn en een betere cashflow, levert dit ook minder risico op wanbetalingen op.

Veel verhuurbedrijven werken nu nog standaard op basis van betalingen achteraf.

Een manier om dit te veranderen is het starten van een verhuurwebwinkel. Je laat je klanten de bestelling via je webshop plaatsen, waarbij je in het bestelproces je klant op een vertrouwde manier laat vooruitbetalen.

Op die manier kun je telefonische aanvragen ook richting je webshop sturen, zonder dat je expliciet hoeft aan te geven dat ze dan vooraf moeten betalen. Vooraf betalen is gewoon een onderdeel van het online bestelproces. Een argument aan de telefoon kan zijn, dat jouw klant administratieve kosten bespaard; “Online bestellingen leveren ons een kostenvoordeel op en daardoor berekenen we bij online orders geen administratiekosten.”.

Online betalen bij een verhuur webshop

Uit gesprekken met meerdere verhuurbedrijven blijkt dat zij initieel huiverig zijn voor online betalingen. In de praktijk blijkt echter dat het heel goed werkt. Webshop klanten zijn er al lang aan gewend en klaar voor. Ook bij verhuurbedrijven.

Online betaalmethode

Je kunt naast iDEAL (Nederland), MrCash / bancontact (België) ook kiezen voor Sofort (Duitsland). Dit zijn allemaal betaalmethode die gegarandeerde betalingen leveren. Wanneer je je geld ontvangen hebt, kan dit niet meer door de klant teruggeboekt worden.

Andere online betaalmethode zijn Paypal, credit-card betalingen, directe overboeking (ook mogelijk via een payment service provider), automatische incasso (direct debit) of achteraf betalen. Let hierbij per betalingsmethode op in hoeverre je betaling gegarandeerd is.

Houd ook rekening met de (transactie)kosten van de diverse online betaalmethode. Hier zitten best nog wat verschillen in. Zo is iDEAL in Nederland over het algemeen de meest voordelige optie. Denk hierbij aan bijvoorbeeld € 0,35 per transactie, zonder abonnementskosten of opstartkosten (bij Sisow).

Er zijn, naast de banken, een tiental payment service providers in Nederland actief die tegen verschillende tarieven uiteenlopende diensten op dit gebied aanbieden. Het voordeel van werken met een bank, is dat je direct je omzet op je eigen ondernemersrekening gestort krijgt. Het nadeel is dat deze partijen minder flexibel zijn en vooral hogere tarieven rekenen.

Payment service providers (zoals Sisow, Mollie of Buckaroo) bieden vaak meerdere betaalmethode aan, zijn veelal flexibeler en vaak stukken goedkoper. Naarmate je meer online omzet en transacties hebt is er te onderhandelen over de (transactie)tarieven.

Integratie in je webshop

Wanneer je een keuze gemaakt hebt voor één of meerdere online betaalmethode is het zaak om deze te integreren in je webshop. In dit artikel ga ik er vanuit dat je online bestelproces al geoptimaliseerd is voor je verhuurproducten en doelgroep.

Uit onderzoek blijkt dat je conversie (aantal transacties) stijgt naarmate je meer betalingsmethoden aanbiedt. Zorg dus dat je meer dan alleen iDEAL aanbiedt.

Vervolgens kun je keuzes maken welke type klant je welke betaalmethoden aanbiedt. Zo zou je er voor kunnen kiezen om aan iedereen minimaal iDEAL aan te bieden, en alleen betaalmethode “op factuur” aan te bieden aan klanten die inloggen op je webshop.

Het is helemaal mooi als je dit per klant kunt instellen. Op die manier zorg je er voor dat nieuwe klanten verplicht moeten vooruitbetalen (lager risico), maar houd je de flexibiliteit om per (vaste) klant de mogelijkheid te bieden om alsnog op factuur te laten betalen, terwijl deze order wel via je online kanaal binnenkomt.

Rentpro heeft ondertussen een flink aantal verhuurbedrijven geholpen aan een webshop inclusief online betaalmogelijkheid. Ongeacht de sub-branche blijkt telkens weer dat de webshop klanten moeiteloos online vooruitbetalen. Consumenten (en bedrijven) zijn dit gewoon gewend bij online bestellingen bij bijvoorbeeld Coolblue of Bol.com.

Een aantal van de Rentpro klanten waren zelfs verrast over het aantal online transacties en over de transactiegroottes. Ook online betalingen van verhuurbestellingen boven de € 1.000,- komen regelmatig voor. Het kost ons meer moeite om vooraf het verhuurbedrijf te overtuigen om te kiezen voor online betalingen, dan webshop klanten te overtuigen om daadwerkelijk online te betalen.

Online betalen bij een mobiele verhuur webshop

Mobiele gebruikers

Houd er ook rekening mee dat je online betaalmethode – net zoals je webshop – geoptimaliseerd is voor mobiele betalingen. Op dit moment bezoeken gemiddeld meer dan 50% van alle internet gebuikers een website via een mobiel apparaat (smartphone of tablet), dan via een desktop computer. De aantallen kunnen per site verschillen, maar er is in het algemeen een flinke stijgende trend richting mobiele gebruikers.

Het aantal online transacties is nog wel groter bij desktop gebruikers, maar ook hierbij is de trend richting mobiel hard aan het stijgen.

Borg betalingen

Je kunt er ook voor kiezen om de borg van je producten online te laten betalen. Ook hierbij is het mooi als je per klant (die je dan eerst moet laten inloggen) kunt instellen of je wel of geen borg vraagt. Op die manier kun je wel borg vragen aan nieuwe klanten en geen borg aan je vaste klanten.

Wanneer je werkt met een payment service provider kun je gemakkelijk na correcte ontvangst van je producten administratief de borg retour laten storten via die provider. Dat scheelt je interne administratie. Als je het vragen van borg kunt voorkomen, verdient dat de voorkeur. Dat is namelijk een conversie killer.

Koppeling met je beheeromgeving

Naast de juiste integratie van je online betaalmethode met het bestelproces van je webshop, kun je de online betaalmethode ook integreren met je beheeromgeving. Hierdoor zie je heel overzichtelijk bij de online orders dat deze betaald zijn, met welke betaalmethode, wanneer en voor welk bedrag.

De eerder genoemde borgbetalingen kunnen dan ook vanuit je eigen beheeromgeving gemakkelijk retour betaald worden. Zo blijf je werken in één geïntegreerde omgeving in plaats van dat je moet werken met meerdere systemen.

Minder cash geld op je afhaallocaties

Een extra voordeel van meer online betalingen is dat er minder cash geld op de afhaallocaties binnenkomt. Dat maakt het een stuk veiliger en is minder fraude gevoelig.

Extra betaling via ideal

Het komt wel eens voor dat een klant een online bestelling geplaatst heeft en dat je achteraf, na contact met de klant, adviseert om nog wat extra producten af te nemen. In dat geval kun je zelf via de beheeromgeving gemakkelijk de order uitbreiden, en via dat systeem een mail met de bevestiging van deze uitbreiding sturen, waarbij een iDEAL betaal uitnodigingslink is opgenomen. Wanneer de klant op die link uit de mail klikt, kan deze direct het nieuwe openstaande bedrag via iDEAL voldoen.

Hoe kunnen we je helpen?

We kunnen je op verschillende manieren helpen:


E-book

Meer omzet op je verhuurwebsite.

Ontvang gratis het e-book "17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.