5 fouten die je maakt op je verhuurwebsite

Door Elja Trum Tips

Je website wordt steeds belangrijker om aanvragen en concrete verkopen op te ontvangen. Een rondgang op een tiental sites van bekende verhuurders leert dat er nog een boel te verbeteren valt. In dit artikel 5 fouten die de meeste verhuurondernemers maken op hun website én hoe het wel moet. Maak jij deze vijf fouten ook nog?

1. Niet duidelijk maken wat je doet

Het is opvallend bij hoeveel bedrijven je niet in één oogopslag kunt zien wat ze voor je kunnen betekenen. En juist dit is een reden voor bezoekers om snel af te haken. Uit onderzoek blijkt dat je afhaakpercentage flink afneemt als je dit punt goed voor elkaar hebt.

Zelfs een grote partij als Boels doet het verkeerd op hun site. Open jouw site en die van een aantal concullega’s eens. Print de homepage van de sites uit en stift het logo zwart. Vraag nu iemand anders eens aan te geven wat dit voor een bedrijf is. Wat verhuren ze precies en wat kunnen ze voor je betekenen. Het zal je opvallen dat bij het merendeel van de sites gewoon niet meteen duidelijk is wat dit bedrijf voor jou kan betekenen.


Dit kan duidelijker.

Voorbeeld verhuurwebsite zonder logo. De foto's helpen je nog een beetje op weg, maar het kan veel duidelijker.

En dat terwijl het helemaal niet moeilijk hoeft te zijn. De eenvoudigste manier om duidelijk te maken wat je doet is door onder je logo een tagline toe te voegen. Een tagline is niet de kreet die je marketingafdeling of reclamebureau bedacht heeft.  De tagline is een korte concrete zin die duidelijk maakt wat je doet, zonder het marketingsausje. Bij Boels zou dat bijvoorbeeld kunnen zijn: ‘Verhuur van bouwmachines’. Wat is jouw tagline?

2. Geen heldere menustructuur

Natuurlijk is de tagline niet de enige manier om snel duidelijk te maken wat een klant bij jou kan doen. Het menu op je website kan hier ook aan bijdragen. Veel verhuurbedrijven hebben helemaal geen duidelijk menu. Er staan dingen in als ‘diensten’, ‘producten’ en ‘huren’. Dat is allemaal zo generiek dat het op vrijwel elke site kan staan (en dat gebeurt dan ook). Het zegt de bezoeker helemaal niets en helpt hem niet echt verder om te bepalen wat hij op jouw site kan doen.

Denk dus goed na over wat de belangrijkste doelen zijn op jouw website. Wat willen bezoekers op jouw site? Hoe maak je ze snel duidelijk dat ze op de juiste plek zitten? Is het op jouw site niet 100% duidelijk? De back-toets is zo gebruikt en Google stuurt ze probleemloos naar je concurrent.

Ben je bijvoorbeeld springkussenverhuurder? Zet dan in je menu in plaats van ‘huren’ gewoon ‘springkussen huren’. Ja, dat is langer, maar het is ook veel duidelijker. Beperk de mogelijkheden, het is slim om maximaal zeven items in je menu te zetten en maak bij voorkeur geen gebruik van uitklapmenu’s. Het is beter om dan te werken met vervolgpagina’s waar je de verschillende keuzes duidelijk uiteen zet.

Kom je ruimte te kort? Het is slim om met een compact tweede menu te werken op je site. Bijvoorbeeld helemaal bovenaan aan de rechter kant. Daarin stop je items als ‘contact’, ‘over ons’, ‘blog’, ‘inloggen’, ‘vacatures’ en ‘referenties’. Laat ‘home’ wel altijd als eerste item in je hoofdmenu staan.


Rentpro.nl voorbeeld goede header
Een voorbeeld van een heldere header; tagline, menu en telefoonnummer.

3. Je telefoonnummer niet prominent in beeld

Waarschijnlijk heb je er zelf ook een hekel aan als je moet zoeken naar een telefoonnummer. Toch is het op de meeste websites een probleem. Vaak moet je doorklikken naar een contactpagina en als je pech hebt staat daar dan alleen maar een contactformulier. Bij andere sites staat een telefoonnummer wel ergens op de pagina, maar moet je eerst goed zoeken. Websites worden vaak bezocht om even snel het telefoonnummer te vinden. Maak het deze bezoekers erg makkelijk: zet je telefoonnummer prominent in je header, het bovenste gedeelte van je website.

Je telefoonnummer in de header is niet alleen praktisch voor mensen die je willen bellen, het zorgt ook voor vertrouwen bij je overige bezoekers. Ook als ze nooit van plan zijn te bellen. Ze zien dat je eenvoudig bereikbaar bent als ze je nodig zouden hebben. Staat er nergens op de site een telefoonnummer? Dat is voor veel mensen reden om geen zaken te doen.

4. Geen bewijs leveren dat jij de juiste partij bent

Als je ’s avonds door een stad slentert op zoek naar een restaurantje, ga je dan naar binnen bij het restaurant waar het gezellig druk oogt, of daar waar nog niemand zit te eten? De kans is groot dat je kiest voor het restaurantje waar het al druk is. Dat is de kracht van social proof, sociale bewijskracht.

Je kunt dit ook gebruiken op je website. Veel verhuurbedrijven doen dit niet, maar het is erg krachtig om te bewijzen dat jij de juiste partij bent voor je bezoeker. Dat kan bijvoorbeeld door klantervaringen te plaatsen bij de producten die je verhuurt. Serieuze ervaringen met zowel positieve als negatieve punten zijn erg krachtig.

Andere manieren waarop je kunt laten zien dat ze bij jou goed zitten is door bijvoorbeeld keurmerken te tonen waaraan je voldoet of eventuele awards die je gewonnen hebt. Verhuur jij springkussens? Vertel bijvoorbeeld dat je wekelijks een x aantal kinderen een leuke dag bezorgt. Waarbij je de x natuurlijk invult met een realistisch getal op basis van het aantal kussens dat je wekelijks verhuurt en het gemiddelde aantal kinderen dat daar dan gebruik van maakt.

Overigens, als je spullen verhuurt voor evenementen, dan kun je het voorbeeld van het restaurant hierboven bijna letterlijk toepassen op de foto’s die je gebruikt op je website. Laat foto’s zien van mensen die het leuk hebben op een evenement. Dat is een stuk krachtiger dan statische foto’s waarbij je een lege evenementruimte ziet met alleen de meubels. Je potentiele klant wil een succesvol evenement, geen slecht lopende met grote lege ruimtes. Speel ook in op die emotie met je foto’s.

5. Geen online verhuurmogelijkheid

‘Mijn klanten bestellen niet via internet’. Een opmerking die we ontzettend vaak horen van verhuurbedrijven. Ze denken dat hun product niet geschikt is voor online verhuur. Dat een klant altijd advies op maat nodig heeft.

Veel sites kiezen er daarom voor om geen online verhuurmogelijkheid te bieden. Dat is jammer, want jouw bedrijf is waarschijnlijk niet 24 uur per dag bereikbaar. Er zijn echter wel potentiele klanten die ’s avonds laat nog op zoek zijn naar wat zij nodig hebben. En als ze bij jouw website niet kunnen bestellen dan is de kans groot dat ze bij je concullega terecht komen waar ze wel online hun verhuuropdracht kunnen inschieten.

Wij merken in de praktijk dat er eigenlijk niks is wat niet online gehuurd kan worden. Bijvoorbeeld door complete pakketten aan te bieden of door een bestelling gewoon online te laten binnenkomen, waarna je alsnog contact opneemt om jouw advies op maat te geven. Het grote verschil is dat je dan al een (eventueel reeds betaalde) order hebt. Dat is een heel ander uitgangspunt dan iemand die je een eerste keer belt voor vrijblijvend wat informatie.

Aan de slag!

Heb je de vijf hier genoemde fouten ook gemaakt op jouw website? Niet erg, de meeste ondernemers doen het fout en zelfs webbouwers weten het vaak ook niet. Gelukkig zijn deze fouten eenvoudig op te lossen. Zorg er wel voor dat je vandaag in actie komt. Zo ga je ook geld verdienen met jouw verhuurwebsite.

Hoe kunnen we je helpen?

Wil je meer dan alleen deze vijf tips? We kijken graag een keer kritisch en vrijblijvend naar jouw verhuurwebsite.

Neem dan contact met ons op.


Meer omzet op je verhuurwebsite.

Ontvang gratis het e-book
"17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.