Kansen tijdens de Coronacrisis voor verhuurbedrijven

Door Michael van Helden Tips

Veel verhuurders worden zwaar getroffen tijdens de Coronacrisis. Alle grote evenementen zijn afgelast voor de komende maanden. Ook andere grote projecten stoppen of worden vertraagd. Dat zien we terug in het aantal verhuurde producten. Voor veel verhuurders wordt 2020 waarschijnlijk een verloren jaar.

Gelukkig zijn er ook branches binnen de verhuur, die minder zwaar getroffen worden, zoals bouw – gereedschap verhuurders.

Het grote voordeel is dat dit virus iets tijdelijks is. Als je goede buffers had opgebouwd kun je de crisis waarschijnlijk wel uitzingen. Dan biedt de crisis je ook kansen. Een aantal tips die ik de afgelopen weken heb gehoord wil ik graag met je delen.

 

Verduidelijk je beleid

In onzekere tijden willen klanten helderheid. Hoe veilig is het om jouw producten te huren? Zorg ervoor dat je op je site en in gesprekken duidelijk maakt dat je alles doet om de veiligheid te garanderen.

Veel mensen vinden het bijvoorbeeld belangrijk om te weten dat de machines goed schoongemaakt zijn. Laat hierbij vooral het woord ‘gedesinfecteerd’ vallen. Daarnaast wil je natuurlijk laten weten dat jullie gewoon kunnen leveren en dat hierbij de Coronamaatregelen in acht genomen worden.

Wat mij betreft gaat het overigens te ver om je klanten hier een specifieke mail over te sturen. Dit zag je in de eerste weken van de Coronacrisis erg veel. Inmiddels gaat iedereen er wel vanuit dat je de boel op orde hebt. Daar hoeven ze niet nog een mailtje over.

 

Blijf in contact met je klanten

Het kan natuurlijk zo zijn dat je vaste klanten nu ook afhaken omdat ze zelf minder opdrachten hebben. Dan is het goed om juist regelmatig even contact met ze te hebben. Je kunt vragen wat de gevolgen voor hen zijn. Wellicht kun je nog meedenken of ze op andere manieren helpen. Ook al komt er niks concreets uit, je klanten zullen je dankbaar zijn dat je contact gezocht hebt. Zo heb je een streepje voor op de concurrenten die alleen in goede tijden iets van zich laten horen.

 

Onderzoek de stimuleringsmaatregelen

De overheid, banken en veel bedrijven hebben stimuleringsmaatregelen om je door deze tijd heen te helpen. Het is de moeite om daar even goed in te duiken. Wellicht zijn er mogelijkheden om kosten te verminderen en extra inkomsten te krijgen.

Zo kun je bijvoorbeeld betalingsuitstel aanvragen bij de belastingdienst, zijn er extra borgstellingen vanuit de overheid voor kredieten voor MKB’ers en kun je via de Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud een tegemoetkoming in de loonkosten krijgen. Ook banken geven je de mogelijkheid aflossingen uit te stellen. Informeer vooral ook bij je accountant of boekhouder. Hij kan je hierbij goed op weg helpen.

 

Kijk naar andere markten

Kijk ook eens naar een andere markt dan die waar je normaal in zit. Wellicht leverde je vooral naar bedrijven, maar zijn er nu ook particulieren die graag bij je willen huren. Zo gebruiken veel mensen de quarantainetijd om klussen in en om huis op te pakken. Jouw machines kunnen zij daarom goed gebruiken.

Of staan jouw springkussens normaal op evenementen? Dan kun je die nu wellicht kwijt in de achtertuin van ouders. Die zijn op zoek naar manieren om toch nog iets leuks te doen met de kinderen die ook meer thuis zijn dan voorheen.

Overweeg ook of er wellicht een product is waar mensen nu juist specifiek behoefte aan hebben die jullie kunnen verhuren. Wellicht een bestaand product die je net even op een andere manier inzet (wijs op de voordelen van deze machine tijdens Corona) of wellicht kun je nog iets inkopen dat je in de verhuur kunt doen.

 

Stop tijd in marketing

Ik hoor van veel ondernemers dat marketing vaak iets is wat blijft liggen. Ze weten dat het zou lonen om daar actiever mee te zijn, maar de dagelijkse gang van zaken krijgt regelmatig voorrang. Het lopende werk neemt nu af door Corona, dus dat geeft extra tijd. Een goed moment om de marketing aandacht te geven.

Je kunt campagnes alvast bedenken en voorbereiden die je straks na de crisis gaat inzetten. Als je straks drukt bent met de orders die weer gaan lopen heb je hier geen tijd meer voor.

 

Update je website en folders

Een andere uitstekende manier om aan je marketing te werken is door je website en folders bij te werken. Hoe actueel is alles nog? Dit zijn ook van die klusjes die altijd blijven liggen. De kans is groot dat je al maanden of jaren niet meer naar de teksten op je site gekeken hebt. Vaak heb je al honderden ideeën hoe het beter de duidelijker kan. Gebruik de tijd nu om dit te verbeteren en je plukt er ook na Corona de vruchten van.

 

Verbeter je producten

Extra tijd kun je ook goed gebruiken om machines goed te onderhouden. Wellicht kunnen kleine reparaties die zijn blijven liggen nu uitgevoerd worden of kunnen de apparaten wel een fris likje verf gebruiken.

Kijk ook naar de documentatie of instructies die bijgeleverd zijn. Wellicht kun je deze nog vereenvoudigen of verduidelijken.

Nu is ook een mooi moment om een instructievideootje op te nemen over het gebruik van je product. Daar heb je niet per se een compleet videoproductiebedrijf voor nodig, ook met je smartphone kun je al een nuttige video opnemen en op Youtube (en je eigen site) plaatsen.

 

Start een verhuurwebwinkel

Er zijn ook bedrijven die tijdens Corona goede zaken doen. Kijk bijvoorbeeld naar de extra drukte bij webwinkels. Die draaien overuren. Webwinkels zijn niet alleen geschikt voor verkoopproducten, verhuur kan net zo goed via het web.

Als jij jouw producten nog niet aanbiedt via een online verhuurwinkel dan is dit natuurlijk een ideaal moment om hier tijd in te stoppen. De verhuurwebwinkel zelf is door gespecialiseerde partijen razendsnel op te zetten, maar je moet uiteraard wel tijd en aandacht stoppen in een goede invulling hiervan. Daar heb je nu de tijd voor.

Ben je op zoek naar een krachtige verhuur webshop met verhuursoftware?
Neem dan contact op met Michael van Helden of iemand anders uit het team.

 


Meer omzet op je verhuurwebsite.
E-book
Ontvang gratis het e-book
"17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.