Verhoog je conversie: Laat klanten bestellen zonder account
Door Michael van Helden 11 dec TipsWanneer je met je verhuurbedrijf een webshop aanbiedt, of overweegt een webshop aan te gaan bieden, maak je (automatisch) verschillende keuzes. Onderschat deze keuzes niet. Die kunnen het verschil maken in het succes van je webshop.
Dit artikel gaat in op de te maken keuzes bij het werken met een account (of inlog) systeem bij webshops.
Het uitgangspunt hierbij is om de klant zo gebruikersvriendelijk mogelijk te helpen. Zorg ervoor dat dat uitgangspunt boven je wens staat om je eigen proces zo handig mogelijk in te richten.
Klanten accounts
Natuurlijk kies je ervoor om klanten accounts op je webshop aan te bieden. Dit geeft het voordeel dat (terugkerende) klanten gemakkelijk in kunnen loggen en niet bij elke bestelling alle gegevens opnieuw in hoeven te vullen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld factuur- en afleveradressen.
Een bijkomend voordeel is dat je deze klanten na hun inlog ook eigen voorwaarden kunt bieden. Voorbeelden hiervan zijn eigen kortingen per product of productgroep, lagere verzendkosten of betaling op factuur (terwijl nieuwe klanten standaard vooruit moeten betalen met iDEAL).
Klanten dienen wel eenmalig vooraf geregistreerd te worden. Bij voorkeur kunnen ze dat zelf via de webshop, maar uiteraard kun je dat ook voor belangrijke klanten vooraf doen. In dat geval hoef je alleen nog maar z'n inloggegevens te sturen.
Als loginnaam kies je voor z'n emailadres (makkelijker te onthouden dan een gebruikersnaam). Maak het wachtwoord - wanneer je zelf het account aanmaakt - ook niet onnodig moeilijk (Qi!l9t%dgz897). Kies een vriendelijk wachtwoord wat bijvoorbeeld bestaat uit een passend woord aangevuld met een cijfer. Natuurlijk bied je ook een 'wachtwoord vergeten' functie aan.
Wanneer een klant geregistreerd is kun je in de beheeromgeving de persoonlijke voorwaarden, zoals kortingen, voor deze klant instellen. Hiermee geef je hem direct een reden om ook daadwerkelijk in te loggen. Hij krijgt er - naast gemak - namelijk ook iets voor terug.
Bestellen zonder account
Tijdens het bestelproces bied je het gemak van het account systeem als mogelijkheid aan. Maak dit niet verplicht! Zeker als klanten geen betere voorwaarden (zoals persoonlijke kortingen) na het inloggen ontvangen is de meerwaarde weinig tot niets. Sterker nog, het verplicht moeten inloggen kan dan als irritant ervaren worden.
Als je net de beslissing genomen hebt om de bestelling te plaatsen, dan wil je gewoon zo gemakkelijk en snel mogelijk door dat proces heen komen. Vaak valt die beslissing in de winkelwagen waar de prijzen en voorwaarden getoond worden. Zorg dus niet dat je net na die pagina je klant verplicht op zoek laat gaan naar z'n inloggegevens. Als je klant deze niet uit z'n hoofd weet (en dat gebeurt vaak) is dat echt een conversie killer, en afhaakmoment.
Geef je (vaste) klanten ook de mogelijkheid om een bestelling plaatsen zonder in te loggen. In dat geval zullen ze mogelijkerwijs wel een aantal velden opnieuw moeten invullen. De klant begrijpt heel goed dat hij z'n adres dan nogmaals moet invullen, maar die weet hij meestal wel uit z'n hoofd.
Natuurlijk kun je je klant, nadat de bestelling geplaatst is, wijzen op de voordelen van een account (order historie, eigen kortingen) en deze vragen om alsnog te registreren. Doordat tijdens de bestelling nagenoeg alle velden al zijn ingevoerd, hoef je alleen nog maar te vragen naar een wachtwoord. Op dat moment creëer je alsnog een account voor deze klant. Het voordeel is dat je je order al binnen hebt, en dat is toch je hoofddoel bij een webshop.
Conversie boven interne proces optimalisatie
Je kunt als argument inbrengen dat het voor je eigen organisatie efficienter werkt om alle klanten verplicht te laten inloggen, zodat alle bestellingen gekoppeld zijn aan de juiste klantenaccounts. Ondanks dat ik dat voordeel zie, wegen deze interne voordelen niet op tegen het conversieverlies van orders die niet geplaatst worden.
Binnen de Rentpro visie staat het gemak van de eindklant voorop. Zorg dat die zo efficient en gebruikersvriendelijk mogelijk geholpen wordt. Als je dat voor elkaar hebt, ontvang je, door een hogere omzet, ook meer budget om je interne proces beter te automatiseren.In dit geval kun je er dan voor kiezen om een slim systeem te ontwikkelen dat bestellingen (geplaatst zonder account) koppelt aan de juiste klantenaccounts.
En nu zelf aan de slag
Welke onderdelen kunnen op jouw website of webshop nog een optimalisatieslag gebruiken? Ik hoop je met dit artikel geïnspireerd te hebben om zelf aan de slag te gaan. Mochten wij je kunnen helpen, laat het gerust weten.
Hoe kunnen we je helpen?
We kunnen je op verschillende manieren helpen:
- Advies geven om meer uit je verhuurwebsite te halen
- Een verhuur webwinkel leveren
- Verhuur software leveren
Meer omzet op je verhuurwebsite.
Ontvang gratis het e-book
"17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg
staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.