5 tips voor meer omzet per verhuurorder

Door Michael van Helden Tips

Als verhuurder moet je vaak scherpe prijzen neerzetten om een opdracht te winnen van je concurrentie. Jammer, want dat betekent vaak dat de marge op een opdracht lager wordt. Zou het niet mooi zijn als je ondanks scherpe tarieven het toch voor elkaar weet te krijgen om op elke order nog net wat extra marge te pakken? In dit artikel geven we je vijf tips hoe je de omzet per order kunt verhogen.

1. Bied een annuleringsverzekering aan

Een eenvoudige manier om meer omzet per order te krijgen is door verzekeringen aan te bieden. Je kunt bijvoorbeeld een annuleringsverzekering aanbieden voor een relatief laag bedrag. Veel klanten zullen kiezen voor zekerheid en het extra bedrag betalen. Je hoeft dit natuurlijk niet in te kopen bij een verzekerings-maatschappij. De verzekering is voor jou dan 100% marge en dus een leuk extraatje per order.

Een prettige bijkomstigheid die op treedt wanneer je een annuleringsverzekering aanbiedt is dat je klanten er niet langer vanuit gaan dat ze altijd kosteloos kunnen annuleren. Wanneer ze je opbellen kun je direct vragen (en controleren) of ze een annuleringsverzekering hebben afgesloten. De kans is erg groot dat de klant zich wel herinnert dat hij die verzekering toen overgeslagen heeft.

Uiteraard kun je ook andere verzekeringen aanbieden. Bijvoorbeeld een schadeverzekering. Kijk hierbij vooral naar diensten die eigenlijk nu al in je prijs verwerkt zitten, maar je nog nooit specifiek naar je klanten genoemd hebt.

5 tips meer verhuuromzet


2. Transportkosten in de prijs

Bij verhuur kunnen transportkosten vaak flink oplopen. Je moet immers vier maal de afstand tussen jou en je klant afleggen voor een enkele opdracht. Voor een klant zijn hoge transportkosten echter vaak een vervelende verrassing.

Een klant van ons bood apparaten ter verhuur aan die op zichzelf niet duur waren. Je kon een week een product huren voor vanaf zo’n 40 euro. Echter, in de winkelwagen bleek dat er nog 160 euro transportkosten bij kwam. Dat vonden veel klanten te gortig en daarom haakte ze af.

Op ons advies draaide de klant de bedragen om. Hij rekende een bedrag van 160 euro voor het apparaat en zette de transportkosten op 40 euro. Nu kwamen er veel meer bestellingen binnen omdat de klanten de prijs gevoelsmatig veel rechtvaardiger vonden.

Werden er meerdere machines besteld, dan was de marge direct extreem veel hoger doordat er maar één keer transport nodig was voor meerdere apparaten.

Natuurlijk lenen niet alle producten zich voor een dergelijke drastische prijsaanpassing. Vooral als er veel concurrentie is op een product. Je moet het even uitrekenen voor jouw producten. Stel dat je gemiddeld 3 producten per order levert, dan kun je de transportkosten verlagen door elk product net een klein beetje duurder te maken. Soms heb je dan een tegenvaller (bij een kleine order) en soms heb je meer omzet bij grotere orders.

Als het je lukt om de transportkosten helemaal weg te werken in de productprijs kun je klanten duidelijk wijzen op jouw gratis levering (geen transportkosten!). Dat kan een goede reden zijn voor je klanten om specifiek voor jou te kiezen in plaats van de concurrent.

3. Wijs op extra producten

Soms is het heel eenvoudig om voor meer omzet te zorgen door je klant bij zijn bestelling te wijzen op extra producten die goed passen bij wat er besteld wordt. Een klant van ons die springkussens verhuurd adviseerde wij om optioneel een kabelhaspel aan te bieden bij zijn springkussens. Die heb je natuurlijk altijd gewoon nodig, dus een klant vindt het prettig dat hij er op gewezen wordt. Ook voor een klant is het gemakkelijker er voor een paar euro een haspel bij te bestellen dan om zijn eigen zolder op te duiken om te zoeken naar die haspel die hij ergens nog moest hebben liggen.

Voor je klant is het prettig dat de verhuurder met hem mee denkt en voor jou is het op een eenvoudige manier net dat beetje extra marge bij je opdracht. Heb je een webwinkel, dan kun je de optie(s) aanbieden in de winkelwagen. De klant kan het niet vergeten en op het moment dat ie in de winkelwagen zit is hij al zo diep in het bestelproces dat hij de meerkosten niet meegenomen heeft in zijn prijsvergelijking.

huur kabelhaspel

4. Wijs op alternatieven

Je klant weet meestal niet wat hij het beste kan bestellen. Zelfs als hij al voor een bepaald product gekozen heeft kan het best zo zijn dat er eigenlijk een alternatief is dat wellicht geschikter is. Als verhuurder doe je er dus goed aan om je klant ook op alternatieven te wijzen. Maak uiteraard direct duidelijk wat de voordelen van het alternatieve aanbod zijn ten opzichte van het reeds gekozen product.

Met goed advies zorg je er voor dat je klant tevreden zal zijn met je hulp en het geeft je de kans om ook hier wat extra omzet te pakken. Laat het je klant ook weten als er een goedkoper alternatief is, bij een volgende bestelling kiest die klant dan vrijwel zeker weer voor jou en pak je op die manier toch ook weer extra omzet.

5. Werk met pakketten

Naast het wijzen op optionele extra producten is het ook slim om pakketten aan te bieden. Het huren van een compleet pakket is gemakkelijker voor de klant. Hij weet dan zeker dat hij in één keer klaar is en dat scheelt hem veel zoekwerk.

Het voordeel van een samengesteld pakket is dat je deze kunt afstemmen op specifiek gebruik. Voor wie is het pakket bedoeld? Een slim samengesteld pakket levert je meer omzet op.

Een samengesteld pakket is ook de manier om je advies in te verwerken. In de praktijk blijkt dat veel telefonische adviezen terug te vertalen zijn naar een aantal vaste pakketten.

Bijkomend voordeel is dat je de klant dusdanig goed kan helpen dat problemen tijdens de verhuurperiode voorkomt en een positieve klantervaring oplevert. Ook zijn pakketten lastiger op prijs te vergelijken met de concurrentie. Indien gewenst kun je bij een pakket nog steeds opties toevoegen en uiteraard is het slim om ook alternatieve pakketten aan te bieden.

Ook op je website

De vijf tips in dit artikel kun je natuurlijk gebruiken wanneer je een klant spreekt. Als je slim bent pas je ze echter ook toe op je website. Zorg ervoor dat bezoekers direct producten kunnen huren vanaf je verhuurwebwinkel en dat deze tips in het bestelproces verwerkt zitten. Ook wanneer je zelf ’s avonds thuis op de bank zit zorgt je website zo voor meer omzet per bestelling.

Hoe kunnen we je helpen?

We kunnen je op verschillende manieren helpen:


Meer omzet op je verhuurwebsite.

Ontvang gratis het e-book
"17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.