Wereldwijde groei online bestellingen zet door

Door Michael van Helden Tips

Wereldwijd is de online verkoop van producten en diensten vorig jaar (2014) met 24 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor, meldt Brancheorganisatie Ecommerce Europe. De sterke groei van voorgaande jaren zet door.

In totaal bedroeg de online omzet 1943 miljard dollar! De groei is het grootst in Azie met ruim 44 procent. Europa zit op een groei van 14 procent. Aziaten geven online gemiddeld 1472 dollar per persoon uit. Amerikanen geven een stuk meer uit met gemiddeld 2674 dollar online per persoon. Europeanen geven gemiddeld 2070 dollar online per persoon uit.

In 2015 wordt wereldwijd een totaalbedrag aan online omzet verwacht van zo'n 2251 miljard dollar. In Europa is zowel het totale bedrag als de groei groter dan in Noord-Amerika. De sterke groei van Asia-Pacific komt voornamelijk door China. China groeide met ruim 63 procent met een omzet van 538 miljard dollar.

Nederland

Nederland staat in de top 5 e-commerce landen in Europa gemeten naar omzet.

1. Verenigd koninkrijk: € 127,20 miljard
2. Duitsland: € 71,2 miljard
3. Frankrijk: € 56,8 miljard
4. Nederland: € 14,0 miljard
5. Zwiterland: € 12,7 miljard

Van de 818 miljoen mensen die in Europa leven gebruiken 564 miljoen inwoners (70%) het internet. Daarvan zijn 331 miljoen inwoners (40% van het geheel) e-shoppers, of 229 miljoen huishoudens (28%).

In Nederland had in 2014 16,2 miljoen mensen een internet verbinding wat neerkomt op 96,1%.

Verhuur

Volgens het rapport Technologie vraagt om aanpassing verdienmodel in de retail (PDF) van ABN/AMRO gaat het in Nederland steeds meer om de combinatie van productverkoop en service.

Een van de trends die gesignaleerd worden is dat consumenten (met name bij personen tussen 15 en 35 jaar, de millennials) steeds meer vraag hebben naar maatwerk, co-creatie, gepersonaliseerde aanbiedingen en een leuke winkelervaring. Bovendien nemen consumenten steeds vaker een dienst in plaats van een product af.

Door de smartphone zijn gemak, efficientie en eenvoud doorslaggevend bij koopgedrag. Dit gemak is de belangrijkste reden voor het gebruik van online platforms om producten te delen. ABN/AMRO spoort specifiek retailers, vervoerders, hotels en specifiek verhuurbedrijven aan om op deze trend in te spelen. Lees het rapport even door. Als je in deze markt zit is dat zeker de moeite waard.

Hoe kunnen we je helpen?

We kunnen je op verschillende manieren helpen:


Meer omzet op je verhuurwebsite.

Ontvang gratis het e-book
"17 missers die het succes van je verhuurwebsite in de weg staan".
Plus: elke maand handige tips voor je verhuurwebsite per mail.